Tricoul a devenit cea mai populară piesă vestimentară din lume.
Tricourile și hanoracele Mândra Chic sunt locomotiva brandului nostru. Piese manifest, de zestre contemporană, pe care aplicăm celebrul nostru mix inedit de broderii, dantele sau țesături (noi sau reuse) și mesaje din folclorul vechi sau contemporan, românesc cu predilecție, dar și universal. Mixul acesta este felul în care am ales noi să transmitem în lume mesajele de identitate culturală locală sau națională.
Bunicele noastre aveu „scris”, cu acul, pe mâneca și pieptul iei întreg CV-ul lor, mesajul de apartenență la o anumită clasă socială sau detalii despre personalitatea lor. Generațiile vechi știau să citească perfect acel cod de simboluri. Nu exista „”analfabetism” în ceea ce privește acest limbaj. Oamenii contemporani nu mai știu să descifreze mesajele profunde ale culturii lor identitare. Așa că am adaptat această formă de a transmite mesaje legate de personalitatea și valorile în care crede omul contemporan, sub forma unor piese vestimentare de zestre contemporană, manifest!
Am preluat motive străvechi, cu rezonanță și le-am combinat cu mesaje brodate din mii de împunsături. Este o formă de reinterpretare a tradiției, dar este, în același timp și un fel de expresie artistică a vremurilor contemporane, care promovează elemente de cultură tradițională. Astfel, un obiect vestimentar clasic și celebru în toată lumea, devine în România un soi de concentrat artistic neaoș, croit pe tipar modern, inovativ, prilej execelent de a transmite mesajele care ne reprezintă pe fiecare în parte.
Tricourile și hanoracele noastre sunt piese unicat sau de serie foarte mică, realizate manual și cu intervenții mecanice la finisaje. Avem colecții de piese în stoc, dar dăm clientului și posibilitatea de a deveni codesigner, alături de noi, creând o piesă personalizată, putându-și alege broderia și mixând-o cu mesajul care îl reprezintă cel mai bine. Acesta mai are și opțiunea de a trimite în atelier piese din zestrea proprie, lucru care va genera crearea unei piese cu plus valoare în garderoba personală. Mândra Chic a devenit, astfel, de-a lungul celor peste 10 ani de existență, un brand cu autor colectiv. Un alt serviciu, care ține de responsabilitate și sustenabilitate, este legat de posibilitatea ca, în momentul în care tricoul bază se degradează în timp, de la prea multe purtări, poate neatenție sau o îngrijire necorespunzătoare, acesta să poată fi trimis în atelier, unde se vor extrage, cu atenție, broderia și mesajul și vor fi repuse pe o piesă bază nouă, tricoul sau hanoracul primind șansa unui nou ciclu de purtare.
Cine face aceste piese? Un grup de femei de la noi din sat și câteva colaboratoare din alte comunități, pentru care broderia sau dantela croșetată nu mai are aproape niciun secret. Femei dichisite care migălesc toată iarna, la geam, sau de primăvara până toamna, în curte, la umbră, bucățele de modele inspirate din albume vechi, fotografii cu ii, ștergare sau alte piese aflate în muzee, zestrea veche la care au acces, modele primite de la clienți sau recreate de noi în cadrul unor șezători online sau offline, în care adaptăm contemporan bucățele mici dar valoroase de tradiție. Fiecare broderie sau dantelă are o poveste, fiecare femeie o lucrează cu o notă personală, tocmai de aceea nici piesele în serie mică nu seamănă perfect între ele. Pentru „doamnele noastre”, colaborare cu Mândra Chic nu este doar un motiv de a-și suplimenta venitul, dar și socializare, conturare a unei identități culturale locale solide, educație, valorizarea tradițiilor locale sau a lucrului de mână și transmitere a meșteșugului mai departe, în cadrul micilor ateliere dedicate, vara, copiilor din comunitate. Doamnele noastre înseamnă un grup de femei între 20 și 90 de ani, studente, inginere, profesoare, casnice, care au în comun dragostea pentru lucrul manual și dibăcia cu care lucrează. Sunt mâinile de aur care dau viață conceptului nostru.
Fiecare tricou sau hanorac al nostru spune o poveste. O poveste slow fashion despre apartenența noastră la o cultură și un neam. Despre valorile în care credem și despre lupta noastră de a păstra memoria unui cod de simboluri care ne poate individualiza perfect și valoros în globalismul fashion universal.
Chiar dacă acest concept al nostru este inedit și unic în România și în lume, el își are rădăcina în tradița românească veche de peste 100 de ani, a societăților naționale de dame. În 1912, Erich Kolbenheyer, un inginer austriac, publica cu ajutorul Împăratului Franz Joseph, primul album cu motivele de pe cămășile românești din Bucovina. În această carte de căpătâi pentru specialiștii în etnografie și folclor, este menționat și faptul că, încă de la 1900 existau așa zisele societăți naționale de dame, care comandau broderii tradiționale, lucrate de fetele de țărani, broderii pe care le întrebuințau, prelucrându-le ca ornamente de bluze, fuste, pernuțe și săculeți/trăistuțe.Toate acestea le strangeau în „bazarul țerii”, de unde putea cumpăra și comanda oricine avea răbdare câteva săptămâni sau chiar luni bune, ca aceste broderii și dantele să fie create cu rost și rânduială.
Pentru că fiecare epocă adaptează, după 100 de ani noi suntem aici și pregătim zestre contemporană pentru toți cei cărora nu mai are cine să le facă, acasă la ei!
Noi suntem acasă-ul multora dintre cei cărora le e dor de casă!